Cyber Heroes 2.0 - 1.stage

Projekt již proběhl

Cyber Heroes 2.0 - 1.stage
Jak se stát digitálním hrdinou? Zní to jako sci-fi, ale my jsme tuhle výzvu vzali vážně – i když s nadhledem. První fáze projektu Cyber Heroes 2.0 nabídla týden, ve kterém se kyberbezpečnost řešila hravě, prakticky a mezinárodně. V krásném prostředí Kubasova mlýna u Ústí nad Orlicí se potkali mladí lidé z pěti zemí, aby se společně ponořili do světa fake news, phishingu, manipulace, ale i odolnosti a kritického myšlení.

datum konání:  10. 9. - 18. 9. 2025

místo konání: Hrádek, Česká republika

téma:  Digitální dovednosti

Týden byl nabitý interaktivním programem, pod vedením trainerů z Fakescape Terezy Kráčmarové a Pavla Brejchy, který kombinoval diskuze, sdílení, tvoření i gamifikaci. Každý den jsme se ponořili o trochu hlouběji, od základních pojmů až po velmi konkrétní scénáře. Jak poznat manipulativní obsah? Co dělá phishingový e-mail přesvědčivým? Jak vzniká deepfake a jak snadno mu uvěříme? A jak tyhle složité jevy vysvětlit tak, aby to bylo zábavné, srozumitelné a mělo to dopad?

Jedním z highlightů týdne byla podle mnoha účastníků městská hra v Ústí nad Orlicí, kde týmy v roli „kyberhrdinů“ zachraňovaly město před digitálním kolapsem. V týmech se vydali do ulic, kde během několika hodin luštili šifry, odhalovali stopy a řešili úkoly, které prověřily nejen jejich digitální znalosti, ale i schopnost spolupracovat a reagovat pod tlakem.

Velkým přínosem byla i studijní návštěva v Brně, kde jsme na Masarykově univerzitě absolvovali dvě přednášky – první od odbornice z Fakescape Tiny Mizerové o deepfakes a vizuální manipulaci, druhou od členky kyberbezpečnostního týmu MUNI Natalie Peterkové o malware a digitálním zabezpečení. Účastníci tak mohli propojit vlastní zkušenosti z aktivit s odbornými poznatky z univerzitního prostředí, což projektu dodalo další rozměr.

V průběhu týdne si účastníci také vyzkoušeli různé vzdělávací hry zaměřené na kyberbezpečnost, mediální gramotnost a kritické myšlení. Zároveň se následně pustili do vývoje vlastních herních konceptů, které si otestujeme v rámci druhé fáze projektu – tentokrát v ázerbájdžánském Baku.

Digitální svět se mění rychle, ale nemusíme se v něm ztratit. Projekt připomněl, že kyberbezpečnost není jen o technologiích, ale hlavně o tom, jak přemýšlíme, co sdílíme a čemu věříme. A že když se o tom naučíme mluvit otevřeně, dokážeme být vůči digitálním hrozbám mnohem odolnější.

Odebírejte
e-mailové novinky: genesis

Odběr novinek
ARSY line - tvorba webových stránek a eshopů